Köp och leveransvillkor

Köp och leveransvillkor

Fri frakt för order över 699kr

Vi erbjuder alltid fri frakt för ordrar över 699kr, annars har vi fraktalternativ från 59kr.

öppet köp 90 dagar

Vi erbjuder öppet köp i 90 dagar efter att ni erhållit er order. Fast returavgift på 89kr plus frakten för returer.

reklamationer / Returer

Självklart kan ni reklamera och returnera era produkter, klicka då här så kommer ni till ett formulär ni fyller i.

Leverans

Det finns olika leveransalternativ som ni själva kan välja vid ert köp, det är:

  • Leverans till DHL ombud 
  • Leverans till Postnord ombud
  • Hemleverans med Postnord
  • Leverans som företagspaket direkt till företaget med DHL alt. Postnord

Vid leverans till ombud hamnar paketet hamnar på deras utlämningsställen närmast er adress. Det går inte att välja vilket ombud paketet ska hamna på utan detta sker automatiskt av fraktbolaget.  Ni kommer bli aviserad med sms när paketet finns att hämta, var därför noga med att ange mobiltelefonnummer när ni gör köpet. Tänk på att giltig legitimation krävs för att kunna hämta ut ert paket. Detta för er egen säkerhet så ingen kan beställa saker i ert namn.

Vid hemleverans med Postnord (Mypack Home) kan du som kund med hjälp av  PostNord-appen eller webbtjänsten följa ert paket och boka när utkörning ska ske hem till er. Du kan även välja att de kör till ett ombud om förutsättningarna ändras. Tänk på att legitimation kan krävas vid leverans av paketet. Väljer ni att leveransen får lämnas utanför dörr eller på annan plats vid er bostad sker detta på egen risk. Varken vi eller Postnord tar ansvar för paketet efter att det lämnats oskyddat från obehöriga.

Vi erbjuder även företagspaket om ni beställer som företag. Då går det att välja mellan DHL och Postnord beroende på vad ni tycker fungerar bäst för er. OBS, se till så att ni har möjlighet att ta emot paketet på leveransadressen vid utkörning.

En beställning som är gjord innan klockan 12:00 en vardag skickas normalt samma dag, ordrar som mottagits efter det skickas följande vardag. Under vissa perioder då vi har hög belastning kan detta påverkas. Om er order innehåller produkter som är restnoterade och det framgår att de inte finns i lager kommer hela ordern skickas när alla produkter finns tillgängliga hos oss.

Ej uthämtade paket kan debiteras med upp till 389kr beroende på vår extra kostnad för detta. Tänk på att paketet ligger kvar max 7-14 dagar på Servicepointen sedan kommer det automatiskt gå tillbaka till oss. Vid aviseringen från fraktbolaget framgår hur länge ert paket ligger kvar.

Ni måste ta kontakt med oss om ni inte hämtar ut ert paket för att vi ska kunna hantera återbetalning mm. Tänk på att ni inte bara kan ignorera eventuell faktura i dessa fall innan ni kontaktat oss och fått bekräftelse på att vi makulerat den. Ej betalt och ignorerad faktura kommer i dessa fall kunna gå till inkasso.

Det går ej att ändra adress efter att ni gjort er beställning, detta är för er egen säkerhet så att ingen obehörig försöker ändra på era uppgifter. Leverans till box adress fungerar inte med DHL  eller Postnord.

OBS! I dagsläget levererar vi endast inom Sverige direkt från vår sida. Kontakta oss om ni bor i något annat land och vill handla från oss.

Felaktig adress

Var noga med att kontrollera att ni uppger korrekt leveransadress vid beställningen. Om tex fel postnummer anges kommer ert paket att hamna fel. 

Fraktpriser

Följande fraktpriser gäller för order under 700kr, över 699kr erbjuder vi fraktfria alternativ förutom för företagspaket och hemleverans:

  • 59kr för leverans till DHL ombud 
  • 69kr för leverans till Postnord ombud
  • 129kr för hemleverans med Postnord
  • 129kr för leverans som företagspaket direkt till företaget med DHL alt. Postnord

Returer

Returer av felfria produkter har vi en fast administrationskostnad på 89kr (exklusive returfrakt) utom om varan är defekt eller om vi har packat fel då vi självklart står för hela kostnaden. Vid en retur ska ni kontakta kontakta oss  genom att gå till sidan nedan. 

Begär retur

OBS! Vi accepterar inte returer som är skickade mot postförskott eller andra fakturor för returkostnader. Returer måste skickas som ett företagspaket direkt till vårt lager enligt adressen nedan. Returer skickade till utlämningsställen kommer inte kunna hämtas ut och därmed kommer ej returen att kunna godkännas och återbetalas.

Vi kan ordna returfraktsedel till er via epost som ni skriver ut själva för ett självkostnadspris på 69kr. Ni meddelar detta önskemål när ni fyller i returformuläret länkat till ovan.

Returer ska skickas med företagspaket till följande adress:

Criseq, Prello Group AB
c/o Bonver Logistics AB
Gåshaga Brygga 1
18166 Lidingö

Återbetalningsskyldighet vid retur

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt och returnerat varor, betala tillbaka vad du har betalat för varan senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig.

Information (ångerrätt/öppetköp)

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. Vi har sedan förlängt detta med 76 dagars öppetköp. Så totalt blir det alltså 90 dagar ni har på er att ångra ert köp. OBS! Detta gäller ej produkter med bäst före datum, då gäller 14 dagar.

För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för den fasta returkostnaden enligt ovan.

Du har inte ångerrätt om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits eller motsvarande. Med försegling avses även teknisk plombering. Detta gäller bland annat vattenfilter, andningsmaskar och andra hygienartiklar där de ej få ha varit öppnade pga hälsoskäl. Samma sak gäller för försvarssprayerna där det inte går att returnera en öppnad förpackning. SIM-kort för satellittelefon går ej heller att ångra köp för då de aktiveras vid köp som ej går att ändra. Även SIM-kort för hemlarm som aktiverats går ej att returnera då de inte går att använda sedan.

Om du vill ångra ditt köp ska du klicka här för att fylla i retur / reklamationsuppgifter.

Priser och betalning

swish

I kassan kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalning sker enkelt och säkert med Swish eller Payson.

Betalning med Payson. Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Läs mer här: www.payson.se

Vi reserverar oss för eventuell fel vid prissättning och kan därmed häva ett köp på grund av detta.

Information om pantsättning

Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Reklamation och Service

Samtliga produkter vi säljer har 3 års reklamationsrätt och vi följer rekommendationerna från Allmänna reklamationsnämnden. Reklamationsrätten gäller fel som kan härledas till produktionen av varan och gäller således inte normalt slitage eller åldrande av en produkt. En reklamation skall göras så snart som möjligt efter att felet upptäckts.

Du kan reklamera alla fel som visar sig på en vara. Men säljaren (vi) ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Det kan handla om ett ursprungligt fel även om felet visar sig efter viss tid.

Ett fel som beror på vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan säljaren inte hållas ansvarig för.

Förbrukningsvaror så som som batterier och uppladdningsbara batterier omfattas inte av reklamationsrätten. Uppladdningsbara batterier behöver laddas upp fullt vid mottagandet av produkten och därefter kontinuerligt underhållsladdas.

Alla produkter med uppladdningsbart batteri (tex vevradio, komradio mfl) måste laddas upp regelbundet (varannan månad) för att batteriet inte ska tappa sin kapacitet. Om detta inte görs och batteriet slutar fungera gäller ej garantin.

Fel som visar sig inom sex månader efter det att varan levererades förutsätts ha funnits vid leveransen om inte annat visas. Om felet visar sig först senare måste konsumenten kunna bevisa att felet funnits redan vid leveransen, det vill säga att det är ett så kallat ursprungligt fel.

Innan eventuell service/reparation påbörjas måste du ta kontakt med oss för att reklamationsrätten skall gälla. Om en produkt är felaktig eller skadad skall vi meddelas inom skälig tid och vid godkänd reklamation står Criseq för samtliga kostnader som uppstått vid köpet, inklusive fraktkostnader i båda riktningarna.

Om du vill göra en reklamation fyller du i detta formulär .Eventuell återbetalning vid ångerrätt/reklamation betalas inom 30 dagar efter överenskommelse om återbetalning.

Privat Policy

För att vi ska kunna behandla din order så uppger du vid beställningen uppgifter som är nödvändiga för oss för att kunna genomföra ordern. Det vi på Criseq lagrar om dig är Namn, Adress, Epost-adress samt eventuellt telefonnummer. Vi behöver även dessa uppgifter för att kunna uppfylla våra garantiåtaganden samt följa bokföringslagen. Uppgifter kan komma att sparas upp till 10 år pga detta. Du har enligt GDPR (EUs Dataskyddsförordning) rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Kontakta oss i så fall på info@criseq.se återkopplar vi till dig snarast. Om du inte tycker vi följer de lagar och regler som gäller kring detta så har ni möjlighet att klaga till Datainspektionen som är tillsynsmyndighet inom området. Den e-post adress du anger vid köpet kan komma att användas för att följa upp din order samt för att skicka nyhetsbrev och liknande till dig. Skulle du inte vilja ha dessa så finns det en länk i det mail du får alternativ kontaktar du oss personligen så ordnar vi självklart det. Men tänk på att du kanske missar några riktigt bra erbjudanden ifall du inte är med på våra utskick.

Cookies

En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Cookies används på de flesta webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i en cookie är möjlig att använda för att följa en användares surfande.
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:
  • Att webbplatsen innehåller cookies.
  • Vad dessa cookies används till.
  • Hur cookies kan undvikas.
Criseq (Prello Group AB) använder cookies dels för att rent tekniskt hålla reda på vad en användare gör på sidan; inloggning, innehåll i varukorg, kassan och så vidare, dels för att mäta trafik och för att kunna utvärdera våra marknadsföringsinsatser. Accepterar man inte cookies i sin webbläsare så kommer mycket av funktionaliteten på våra sidor att sluta fungera. Criseq kommer aldrig släppa information som lagras i cookies till tredje part, informationen används enbart med syfte att förbättra kundupplevelsen och utvärdera marknadsföringsinsatser.
Criseq använder även andra cookies från tredje part (så kallade tredjepartscookies) för marknadsföringsändamål. Dessa används för att kunna ge dig som besökare relevant information och erbjudanden i kanaler utanför vår sida Criseq.se. Dessa cookies innehåller aldrig känsliga personuppgifter.
Vill du inte acceptera cookies kan din webbläsare ställas in så att du automatiskt nekar till lagring av cookies eller informeras varje gång en webbplats begär att få lagra en cookie. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Dataskyddspolicy

Vi på Criseq värnar om din personliga integritet. Denna dataskyddspolicy förklarar hur vi samlar in och använder dina personuppgifter. Den beskriver också dina rättigheter gentemot oss och hur du kan göra dina rättigheter gällande. Du kan alltid kontakta oss vid frågor kring integritets- och dataskydd genom att skicka ett e-postmeddelande till oss på info@criseq.se
Genom att använda Criseq tjänster, accepterar du vår Dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Du godkänner också att vi använder elektroniska kommunikationskanaler för att skicka information till dig. Det är viktigt att du läser och förstår vår dataskyddspolicy innan du använder våra tjänster.
För att kunna erbjuda dig våra tjänster samt leverera varor, behöver vi behandla dina personuppgifter enligt nedan. Vi gör det med största möjliga hänsyn till din integritet.
Du kan direkt eller indirekt komma att ge oss information om dig själv på ett antal olika sätt, såsom när du lägger en order, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, kontaktar oss  eller någon annan av Criseqs tjänster där du lämnar personuppgifter.

Detta kan vara:

  • Person- och kontaktinformation – namn, födelsedatum, personnummer, faktura- och leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer, etc.

När du använder våra tjänster så som när du lägger en order på vår sida kan vi samla in följande information:

  • Person- och kontaktinformation – namn, födelsedatum, personnummer, faktura- och leveransadress, e-postadress, mobiltelefonnummer, etc.
  • Information om varor/tjänster – detaljer angående de varor/tjänster du har köpt.
  • Historisk information – din köphistorik.
  • Information om hur du interagerar med Criseq.se- det vill säga hur du använder våra tjänster, inklusive svarstid för sidor, nedladdningsfel, hur du nådde och lämnade tjänsten, såväl som leveransnotiser när vi kontaktar dig.
  • Enhetsinformation – t.ex. IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar, tidszon, operativsystem, plattform och skärmupplösning.
Informationen du ger oss, såväl som information om varorna/tjänsterna, är generellt sett nödvändig för att ingå ett avtalsförhållande med oss, medan den övriga informationen vi samlar in generellt sett är nödvändig för andra syften. 
Vi använder datat för att tillhandahåller, utför och förbättrar våra tjänster samt för att hålla våra kontraktuella åtaganden mot dig. All data används för att tillhandahålla, utföra och förbättra Criseq´s tjänster och produkter. Criseq behandlar personuppgifter för följande syften baserat på lagliga grunder.
Criseq kan också komma att använda din data för att kommunicera relevant information gällande produkter eller liknande tjänster och för att utföra kundnöjdhetsundersökningar gällande våra tjänster (t.ex. efter att du har kontaktat vår kundservice) via elektroniska kommunikationskanaler och via telefon. Om du inte vill motta sådan kommunikation, är du välkommen att maila till info@criseq.se.
Vi kan komma att överföra till, eller dela din information med, utvalda tredje parter, enligt följande. Vi vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att din data hanteras säkert och med en adekvat skyddsnivå vid överföring till eller delning med sådana utvalda tredje parter.
Leverantörer och underleverantörer 
Logistik- och transportföretag vilka levererar dina varor. 
Google
Vi använder oss av Google´s tjänster för annonsering, uppföljning. För att läsa mera om hur Google behandlar era uppgifter kan ni läsa mera genom länken nedan.
Payson

Vi använder betalningsföretag för att ta emot betalningar. För denna tjänst kan det vara nödvändigt för oss att vidarebefordra persondata som vi samlar in i betalningsprocessen såsom namn, adress, telefonnummer, mailadress, kortuppgifter eller kontouppgifter och transaktionsdata till betalningsföretagen. I vissa fall samlar även betalföretagen in denna data själva.

Genom att klicka på länken nedan ser ni utförlig information om hur Payson använder er information:

https://www.payson.se/sv/integritet-och-sakerhet/

Myndigheter
Criseq kan komma att lämna nödvändig information till myndigheter såsom polisen, skatteverket eller andra myndigheter om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller om du har godkänt att vi gör det.
Avyttring.
Criseq kan komma att dela din information till tredje parter:
  • För det fall att Criseq säljer eller köper verksamhet eller tillgångar, kan vi komma att lämna dina personuppgifter till en potentiell säljare eller köpare av sådan verksamhet eller sådana tillgångar.
  • Om Criseq eller en väsentlig del av våra tillgångar förvärvas av en tredje part, kan personuppgifter om Criseq kunder komma att delas.